6 клас

20.10.2022 Урок літератури №14

Краса природи рідного краю в поемі. Образи та художні засоби твору. Актуальність поеми.

1.  

Любов до рідної землі – найпотаємніше почуття людини. І ким би вона не була, багачем чи жебраком, ученим чи хліборобом, - і якою б вона не була – дорослою чи малою, рідна домівка кличе до себе, надзвичайною силою притягує, манить спогадами, тривожно сниться довгими зимовими ночами, відгукується в серці маминою піснею, навіює духмяні запахи квітів дитинства – матіоли й чорнобривців.

Почуття любові до Батьківщини ще більше загострюється, коли знаходишся далеко від неї під час відрядження, подорожі, й переходить у тяжку тугу, коли довгий час доводиться жити на чужині, або стає одвічною ностальгією, коли на Батьківщину вороття нема.

Створення асоціативного ряду до слова « Батьківщина» - письмово
Б – батьки
а–
т – 
ь – хата
к – 
і – тепло
в – вірність
щ – 
и – 
н – 
а – 
2. Словникова робота.
Виписати з тексту незрозумілі слова, пояснити їх значення
3. Опрацювання мозаїки  ідейно-художніх засобів у творі М. К. Вороного «Євшан-зілля» 

Тема: зображення перебування у Володимира Мономаха ханського сина, який потрапив до Русі разом з ясиром; повернення хлопця на Батьківщину за допомогою євшан-зілля.

Ідея: возвеличення любові до рідного краю, його безмежних просторів, природи, народу; засудження тих, хто занедбав свою країну і відцурався від неї.

 Основна думка:

1) щастя можна знайти тільки на рідній землі;

2) «...хто матір забуває, того бог карає, того діти цураються, в хату не пускають»,

 Композиція.

• Експозиція: пророкування, суть якого буде розкриватися у творі. Критика і тих, хто край свій рідний «...зацурали, занедбали...».

• Зав'язка: ханський син потрапив з ясиром до князя Володимира; бажання половецького хана за допомогою гудця повернути єдину дитину на Батьківщину.

• Кульмінація: хлопець згадав рідний край за допомогою євшан-зілля !

• Розв'язка: роздуми автора над складною долею українського народу, який потрапив у полон до хана і не має вже шляху вороття додому.

4. Опрацювання теорії літератури - записати, вивчити

Ліро-епічний твір – це літературний твір, в якому гармонійно поєднуються зображально-виражальні засоби, притаманні ліриці та епосу, внаслідок чого утворюються якісно нові сполуки (балада, співомовка, поема, роман у віршах).

Поема –  ліричний, епічний, ліро-епічний твір, переважно віршований, у якому зображу ні значні події і яскраві характери.

Ліричний герой – суб'єкт висловлювання в ліричному творі, свого роду персонаж лірики. «Ліричний герой» — це образ, що виникає в уяві читача під враженням висловлених у творі почуттів, переживань, роздумів.

5. Перейти за посиланням, виконати завдання

 Домашнє завдання. 
Створити власні ілюстрації до твору. Записати 5—6 прислів’їв про рідний край.


14.10.2022 Урок23

Урок мовленнєвого розвитку №6. Складний план прослуханого або прочитаного тексту; простий план власного висловлення. Будова елементарного роздуму


1. Переглянути відео

План текту

2.Дослідження-відновлення зв’язного висловлювання

Прочитати висловлювання. Чи можна його назвати текстом? Чому?

Розставити абзаци так, щоб зміст тексту відповідав поданому плану (усно)

Вижницю називають воротами Карпат. Широко відчинені вони для тих, хто прагне прилучитися до первозданної гірської краси. Цілюще гірське повітря, настояне на хвойних пахощах, мальовничі пейзажі, що милують зір і створюють добрий настрій, привітність місцевих жителів — усе це приваблює сюди на відпочинок сотні жителів нашої країни.

А ще в цьому селі є тесаний храм, споруджений буковинськими майстрами без жодного цвяха. Увагу туристів привертає також невеличка каплиця, що стоїть край дороги. Пригляньтеся уважніше до старослов’янського мережива, вирізьбленого на стінах каплички, і ви прочитаєте сумний літопис про тяжкі роки кріпацтва, гірку минулу долю цього невеличкого карпатського села.

Сьогоднішня Вижниця — буковинський центр деревообробної промисловості, місто життєрадісних трудівників, народних митців й умільців, художні твори яких неодноразово були окрасою міжнародних виставок.

У письмових документах Вижниця вперше згадується в 1501 р. На початку XVIII століття тут повстав проти гнобителів народу легендарний Олекса Довбуш зі своїми опришками.

У широкій долині, де непокірний Черемош виривається із полону стрімких вершин і несе свої води назустріч Пруту, розкинулося місто Вижниця. Усе в ньому невіддільно пов’язане з горами. Вони наділили його неповторною красою і привабливістю (За В. Демченко, Е. Друкмані).

План

1. Місце розташування Вижниці.

2. Перша згадка та історичне минуле Верховини.
3. Сучасне життя Вижниці.
4. Вижниця — ворота Карпат.
5. Визначні пам’ятки невеличкого карпатського села.

3. Подумати і дати відповіді на питання:

1. Чи потрібен простий план при складанні зв’язного висловлювання?

2. Чому саме треба складати плани?

Домашнє завдання

Скласти простий план до твору-розповіді з теми «Асканія-Нова — чарівний куточок півдня України». За планом підготувати усний твір-розповідь.







Немає коментарів:

Дописати коментар

  Про внесення змін до типової освітньої програми для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти Наказ МОН № 1120 від 09.08.2024 року По...